Razvojne karakteristike

TJELESNI I PSIHOMOTORNI RAZVOJ

1.Samostalno hoda ( može i uz ispružene ruke radi održavanja ravnoteže).

2. Iz stajaćeg položaja se saginje da uzme igračku i ne padne.

3.Hoda uz stepenice i spušta se niz stepenice ( ne mora biti samostalno, nego uz pomoć).

4.Zatrčava se.

5. Nogom gura i udara loptu.

6.Nosi čašu s vodom bez prolijevanja (čaša nije puna).

7.Uzima predmete pincentnim hvatom.

8.Stavlja predmete ( oblike) u posudu u odgovarajući utor.

9. Šara olovkom ( nepravilan hvat).

10. Gradi vlakić od kocaka- može sagraditi toranj od 3 kocke.

RAZVOJ GOVORA

Razumije složene naloge- dva naloga u redoslijedu ( npr. Uzmi šalicu i spremi je.)

2. Na poznate imenice reagira nekom radnjom ili pokretom ( na spominjanje poznate pjesme počinje „plesati“, na spominjanje pozdravljanja maše i sl.)

3.Ponavlja riječi koje čuje, npr ključne riječi izgovorene u rečenicama.

4. Oponaša zvukove iz neposredne okoline (životinje, automobil..)

5.Koristi rečenice od dvije riječi (obično imenica i glagol, npr „DAJ PITI“.

6. Imenuje predmete u okolini i osnovne dijelove tijela.

7.Koristi „DA“ i „NE“.

8. Rabi negacije : NEMA, NEĆE.

9. Uz riječi rabi i geste koje „dopunjavaju“ rečenicu.

10.Koristi više od 5 riječi – ne u povezanoj rečenici već općenito.

SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ

1.Prema poznatoj osobi ljubav pokazuje vrlo aktivno-trčanjem u zagrljaj, osmjehom i slično.

2.Pokazuje ljutnju usmjerenu na predmete i osobe.

3.Zna svoje ime ( ako ne govori-prepoznaje kada ga se zove po imenu.

4.Zna je li dječak ili djevojčica.

5.Samostalno pije iz šalice.

6.Pomaže pri odijevanju tako da pruža ruku ili nogu kada je to potrebno.

7.Pokazuje interes za vršnjake- pokušava im se približiti, dotaknuti ih i sl.

8.Igra se samostalno.

9. Gleda drugu djecu kako se igraju.

10. Imitira drugu djecu i odrasle u ponašanju.

11. Traži od drugih da rade nešto radi njegova zadovoljstva. (čitanje knjige, držanje igračke, gledanje, dodavanje nekog predmeta..)

12. Tješi druge davanjem stvari koje su njemu drage, zagrljajem ili na neki drugi način.

SPOZNAJNI RAZVOJ

1.Igra se bacanjem predmeta, udaranjem jednim predmetom u drugi..

2.Pokazuje usmjeravanje pažnje zadržavanjem pogleda, gestom pokazivanja i sl.

3.U igri ustrajava u traženju željene igračke.

4.Pokušava oponašati postupke iz svakodnevnog života- jedenje žlicom, pospremanje, „čitanje“ knjige..

5. Povezuje predmet s imenom ( okreće se ili traži kada ga pitamo).

6.U igri mijenja redoslijed – lovi me- ulovit ću te, traži me- sakrij se.

7.Prepoznaje se u zrcalu.

8. Uživa u jednostavnim slikovnicama, prepoznaje i pokazuje likove u knjizi tijekom priče.

9. Na zahtjev ispravno dodaje jedan predmet.

10.Pri izvršavanju naloga ponavlja sam nalog ( npr. Govori samo sebi : NE-NE).

11. Prepoznaje predmete i spominje ih i izvan situacije u kojoj ih je vidjelo ( npr medo kojeg želi iako ga nema u vidokrugu).

12.Povezuje predmet sa zvukom( oponaša zvukove).

13.Pokazuje razvoj pamćenja- oponaša stvari koje je vidjelo znatno ranije, imitira pokrete uz pjesmicu koju je čulo prije i sl.

14. Rješava probleme metodom pokušaja i pogrešaka.

TJELESNI I PSIHOMOTORNI RAZVOJ

1.Može stajati na jednoj nozi.

2. Lako se zaustavlja pri trčanju, sigurno izbjegava prepreke.

3.Samostalno se uspinje i spušta stepenicama.

4.Može mirno čučati i samostalno ustati.

5. Hvata loptu s obje ruke.

6.Baca predmete iz ručnog zgloba.

7.Može oponašati crtu (olovku drži blizu ušiljenog kraja) i krug ( tolerira se spirala).

8.U slikovnici lista jednu po jednu stranicu.

9. Gradi toranj od 5 kocaka.

10. Može zavrnuti i odvrnuti poklopac.

RAZVOJ GOVORA

1.Ponavlja ono što drugi pričaju.

2.Zna svoje ime i sebe oslovljava imenom.

3.Govor postaje razumljiv. ( prisutne su samo pogreške u artikulaciji).

4. Govori u rečenicama koje imaju dvije ili više riječi.

5.Koristi pridjeve :velik, mali, lijep, dobar.

6. Ispravno koristi zamjenice JA i TI, MOJE, TVOJE, NAŠE.

7.Tvori negativne rečenice ( npr Nisam spavao).

8. Ispituje o nazivima predmeta i pojava, te o imenima ljudi.

9. Može ponoviti jednostavne brojalice ili pjesmice.

10.Sudjeluje u razgovoru.

SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ

1.Aktivno traži ( ili pogledom) pažnju odraslih pri igri ( ne nužno i sudjelovanje).

2.Poznaje svoje dijelove tijela.

3.Prepoznaje svoj lik u ogledalu.

4.Povezuje lik muškarca ili žene s tipičnim predmetima koji im pripadaju.

5.Inzistira na samostalnom obavljanju zadataka.

6.Samostalno navlači kapu i cipele.

7.Uspješno kontrolira mokrenje tijekom dana ( osim kada je zaigrano).

8.Pomaže pospremiti svoje stvari.

9. Počinje se kraće igrati s drugom djecom.

10. Sudjeluje u zajedničkim aktivnostima do 10 minuta.

11. Voli simboličku i imitativnu igru.

12. Ne pokazuje poznavanje vlastite krivnje za nešto, ili da je nekome nanesena šteta osim ako to netko ne istakne.

SPOZNAJNI RAZVOJ

1.Baca predmete različitom snagom i promatra učinak.

2.Voli rastavljat i sastavljat ( kocke, slagarice, igračke).

3.Može usmjeriti pažnju na dva predmeta istodobno. ( npr igračku i neku osobu).

4.Prepoznaje predmet ako mu pokažemo neki ključni dio (npr kotač, duga kosa- djevojčica).

5. Raspoznaje nekoliko boja- ne mora ih imenovati.

6.Stalno ponavlja pitanja: TKO? KSKO? ZAŠTO?

7.Koristi riječi za označavanje vremena ( sada, prije, poslijene mora biti ispravno)

8. Uspješno razlikuje svoje od tuđeg, brani svoje.

9.Svrstava predmete po jednoj osobini ( npr- boja, veličina..)

10.Igra se „kao da“ – predmet se koristi kao simbol nečega drugog.

11. Koristi igre pretvaranja i komplementarne uloge 8 mama-dijete, liječnik-pacijent)

12.Može prepričati ranije doživljeni događaj ( uz dosta netočnosti ili šturo).

13.Samostalno usmjerava svoje ponašanje samogovorom. ( samo sebi daje naredbe)

14. Koristi poznate predmete na nov i neobičan način.

TJELESNI I PSIHOMOTORNI RAZVOJ

1.Samostalno se može popeti na penjalicu i spustiti s nje.

2. U trku može zaobići prepreke bez napora (čak i ako u rukama nosi neki predmet).

3.Može stajati i hodati na prstima.

4.Može skočiti sa zadnje stepenice.

5. Može uhvatiti loptu ispruženih ruku.

6.nalijeva vodu iz vrča s obje ruke ( tolerira se prolijevanje)

7.Gradi toranj od 9 kocaka.

8.Niže velike kuglice na uže.

9. Može držati olovku sa tri prsta.

10. Može ponoviti crtež kruga i križa nakon što vidi nekog drugog da nacrta.

RAZVOJ GOVORA

1.Traži da mu se objasni značenje riječi.

2.Izgovor riječi je većinom čist, prisutne su razvojne greške ( glasovi c-z-s. č-ž-š, đ-dž, r-lj- nj).

3.Ima bogat vokabular.

4. Gramatički, govor je sličan govoru odraslih.

5.U igri koristi puno govora, nekada i nerazumljivog.

6. Ispravno koristi prošlo i buduće vrijeme ( ne mora ispravno upotrebljavati vremenske oznake).

7.Shvaća značenje posljedičnih i pogodbenih rečenica (ako-onda).

8. Koristi jedninu i množinu.

9. Uz poticaj koristi riječi : hvala, molim, izvoli, oprosti, dobar dan..

10.Voli prepričavati događaje iz života, često miješajući činjenice i maštu.

SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ

1.Smije se grimasama, nezgrapnosti odraslih, šalama, izvrtanju stvarirazvija se osjećaj za humor.

2.Može kratko pričekati na ostvarenje svoje želje.

3.Povezuje ime i spol.

4.Ima odgovarajuće reakcije na uspjeh i neuspjeh koje pokazuju da ih razumije ( uspjeh pokazuje osmjehom, dizanjem pogleda, stavom, neuspjeh saginjanjem glave itd).

5.Kada se opisuje govori o tjelesnim karakteristikama i oznakama posjedovanja.

6.Zna obući hlače, obuti se.

7.Uspostavljenja je kontrola mokrenja i stolice.

8.Na nalog samostalno posprema igračke.

9. Dijeli igračke s drugima, iako su česte svađe razumije da nisu samo njegove .

10. Započinje dramske igre (putujemo, kupamo se, idemo u trgovinu..)

11. Počinje se igrati u grupi vršnjaka.

12. Slijedi grupna pravila.

SPOZNAJNI RAZVOJ

1.Ne sluša samo baratanjem predmetima već i slušanjem, promatranjem..

2.Može usmjeriti pažnju na nekoliko podražaja.

3.Može na nekoliko minuta zadržati pažnju unatoč ometanju.

4.Imenuje neke boje.

5. Mehanički broji do 10.

6.Spoznajno prepoznaje količinu do 3.

7.Razlikuje nedjelju od ostalih dana.

8. Samostalno posprema igračke i čisti za sobom ako prolije.

9.Imenuje okuse.

10.Povezuje ime i spol.

11. Može imenovati ili pridruživati predmete koji si pripadaju.

12.Zna doba dana u događanjima koja su tipična ( spavamo po noći, doručkujemo ujutro..)

13.Ne mora se dosjetiti događaja iz prošlosti, ali ih prepoznaje ako ih prepričavamo.

14. Počinje objašnjavati pojave oko sebe ( kako pada kiša, kako se peru zubi..--> ne nužno točno).

TJELESNI I PSIHOMOTORNI RAZVOJ

1.Može stajati na jednoj nozi nekoliko sekundi.

2. Hoda ili trči po stubama izmjenjujući noge kao odrasli.

3.Može skočiti unazad (jednom) bez gubitka ravnoteže.

4.Skače najmanje 5 puta unaprijed bez gubitka ravnoteže.

5. Uspostavljena je dominacija korištenja jedna ruke.

6.Baca manju loptu jednom rukom.

7.Hvata i manje lopte ( s obje ruke).

8.Može s palcem dotaknuti svaki prst na obje ruke.

9. Precrtava kvadrat.

10. Crta prepoznatljiv crtež čovjeka ( glava-trup-udovi-oči-usta).

RAZVOJ GOVORA

1.Ispravno artikulira sve glasove ( iako su moguće blage distorzije kod glasova š,ž,č,ć,dž,d,r,lj,nj.)

2.Prepoznaje prvi glas u riječi.

3.Može samostalno ponavljati brojeve do 10 u pravilnom slijedu, ili samostalno recitirati neku poznatu pjesmicu.

4. Ispituje o značenju apstraktnih riječi i koristi ih (ne nužno pravilno).

5.Rečenica je potpuna.

6. Govori o uzročnosti ( zato jer..).

7.Razumije komparaciju pridjeva (ovo mi je lijepo-ljepše-najljepše).

8. Razumije značenje priloga iznad, ispod, između, na vrhu, na dnu..

9. Može voditi duži razgovor s djecom i poznatim odraslim osobama.

10.Rješava probleme koristeći uvjeravanje i pregovaranje.

SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ

1.Pokazuje empatiju.

2.Zna objasniti kako se netko osjeća.

3.Vlastiti uspjeh procjenjuje iz uspoređivanja s drugom djecom.

4.Detaljno se opisuje tjelesnim osobinama, oznakama posjedovanja i preferencijama.

5.Oblači se potpuno samostalno.

6.Samostalno je pri obavljanju nužde.

7.Razumije čekanje reda i slijeđenje uputa.

8.Stvara prijateljstva.

9. Rješava probleme s prijateljima koristeći uvjeravanje i pregovaranje.

10. Igra se igara u kojima se donose pravila po dogovoru i dijele uloge.

11. Igra se natjecateljskih igara u kojima je važno da pobjeđuje.

12. Važno mu je poštivanje pravila u igri i u životu u grupi ( ispravlja druge ukoliko ih ne poštuju).

SPOZNAJNI RAZVOJ

1.Planirano usmjerava pažnju na podražaje.

2.Izdvaja ono što ne pripada skupu po nekom obilježju.

3.Razlikuje i imenuje osnovne boje te prepoznaje i imenuje većinu ostalih boja.

4.Uspoređuje i imenuje veličine i količine.

5. Rastavlja cjelinu na djelove i uspoređuje ih, uspješno je u slaganju umetaljki, slagalica, puzzli.

6.Broji najmanje 4-5 predmeta (uz razumijevanje) a mehanički može i više.

7.Ima potpuno razvijen pojam prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. (ispravno korištenje vremenskih oznaka).

8. Pokazuje zanimanje za satove i pita za raspored povezan sa satom.

9.Razlikuje prostorne odnose i zna njihove nazive.

10.Zna imenovati grad i ulicu u kojoj stanuje.

11. Zna imenovati grad i ulicu u kojoj stanuje.

12.Počinje razumijevati zanimanja ljudi ( što rade policajci,liječnici..)

13.Pamti dnevne aktivnosti i može ih prepričati.

14. Stvara pretpostavke.

TJELESNI I PSIHOMOTORNI RAZVOJ

1.Može se sagnuti i dotaknuti nožne prste, a da ne savija koljena.

2. Može napraviti dva uzastopna skoka unatrag.

3.Hoda po ravnoj crti.

4.Može loptom pogoditi u cilj ( može i s dvije ruke).

5. Hvata malu lopticu s obje ruke.

6.Boji unutar linija.

7.Ima pravilan hvat olovke.

8.Izrezuje jednostavne oblike po zadanoj liniji.

9. Precrtava trokut.

10. Crta crtež čovjeka s detaljima ( nos i prsti na rukama).

RAZVOJ GOVORA

1.Ispravno artikulira sve glasove.

2.Prepoznaje prvi glas u riječi.

3.Prepoznaje zadnji glas u riječi.

4. proširuje riječi veznicima a,ali,nego,i

5.Definira imenice konkretnom upotrebom u svakodnevnom životu.

6. Pita za značenje apstraktnih riječ.

7.Koristi sve vrste rečenica.

8. Zna voditi razgovor.

9. Prepričava priču iz slikovnice, zna je i glumiti.

10.Verbalno planira igru, dodjeljuje uloge i slično.

SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ

1.Hvali drugu djecu, pruža im podršku, pomaže im.

2.Zna da će kad odraste postati muškarac ili žena.

3.Vlastiti uspjeh procjenjuje iz uspoređivanja s drugom djecom.

4.Neuspjeh mu teško pada.

5.Samostalno obavlja vlastitu higijenu.

6.Samostalno je pri obavljanju nužde.

7.Samostalno se oblači.

8.Stvara prijateljstva- ima najboljeg prijatelja/prijateljicu.

9. Rješava probleme s prijateljima koristeći uvjeravanje i pregovaranje.

10. Igra se igara u kojima se donose pravila po dogovoru i dijele uloge.

11. Pokazuje smisao za humor, smišlja i prepričava šale.

12. Važno mu je poštivanje pravila u igri i u životu u grupi ( ispravlja druge ukoliko ih ne poštuju).

13.Prihvaća autoritet odraslih.

SPOZNAJNI RAZVOJ

1.Koncentrira se na aktivnost.

2.Izdvaja predmete prema dva ili više svojstava.

3.Razumije odnose u obitelji.

4.Uspoređuje i imenuje veličine i količine.

5. Zna što znače pojmovi neki, većina, svi, prvo, srednje, zadnje.

6.Razlikuje i imenuje boje, i crnu i bijelu.

7.Razlikuje godišnja doba ljeto i zimu, te njihove osnovne karakteristike.

8. Razlikuje doba dana- jutro,prije podne,popodne, večer.

9.Zna dane u tjednu ( ne nužno redom).

10.Počinje povezivati vrijeme koje pokazuje sat s dnevnim rasporedom.

11. Usvaja pojam lijevo-desno.

12.Broji od 4-12 elemenata (mehanički i više).

13.Pamti dnevne aktivnosti i može ih prepričati.

14. Stvara pretpostavke.

15. Stvari koje smatra važnima za zapamćivanje trudi se ponavljati.

TJELESNI I PSIHOMOTORNI RAZVOJ

1.Lako prelazi iz hodanja u trčanje i obrnuto.

2. U koracima preskače prepreke na koje naiđe.

3.Može napraviti kolut naprijed.

4.Kontrolira mišiće lica ( namiguje, fućka..)

5. Baca loptu u trku.

6.Loptom pogađa cilj.

7.Može nizati sitne kuglice na konac.

8.Precizno izrezuje složenije oblike.

9. Može svezati mašnu.

10. Ima pravilan hvat olovke.

RAZVOJ GOVORA

1.Ispravno artikulira sve glasove.

2.Zna rastaviti riječ na glasove.

3.Zna iz izrečenih glasova složiti riječ.

4. Većinu gramatičkih pravila ispravno koristi.

5.Razlikuje značenje tiho-tiše-glasno-glasnije (komparacija pridjeva).

6. Koristi duge rečenice s više veznika.

7.Iskustva može logično prepričati.

8. Sluša i sudjeluje u grupnom razgovoru..

9. Bez poticaja zna adekvatno pozdraviti.

10.Manje konflikte može riješiti razgovorom.

SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ

1.Hvali drugu djecu, pruža im podršku, pomaže im.

2.Sve uspješnije kontrolira emocije.

3.Bijes izražava verbalno.

4.Kada se opisuje, najviše opisuje svoje ponašanje, sposobnosti i vještine te pripadnost kategoriji 8 dječak, sportaš).

5.Samostalno u obavljanju fizioloških potreba.

6.Zna svezati vezice na obući.

7.Samostalno se oblači.

8.Stvara prijateljstva- ima najboljeg prijatelja/prijateljicu. Ne voli biti samo.

9. Lakše podnosi neuspjeh.

10. Igra se natjecateljskih igara i uspoređuje se s vršnjacima.

11. Negativno reagira na kritike odraslih- tuga, povlačenje.

12. Važno mu je poštivanje pravila u igri i u životu u grupi ( ispravlja druge ukoliko ih ne poštuju). Igre traju dugo.

13.Sposobno je isplanirati aktivnost i provesti je do kraja.

SPOZNAJNI RAZVOJ

1.Koncentrira se na aktivnost. Koncentracija je dulja ( 15+min).

2.Moguće je usmjeriti pažnju ili je povećati verbalnom uputom.

3.Razumije odnose u obitelji.

4.Uspoređuje i imenuje veličine i količine.

5. Zna što znače pojmovi neki, većina, svi, prvo, srednje, zadnje.

6.Razlikuje i imenuje boje, nijanse boje, i crnu i bijelu.

7.Razlikuje sva godišnja doba, te njihove osnovne karakteristike.

8. Razlikuje doba dana- jutro,prije podne,popodne, večer.

9.Zna dane u tjednu i njihov slijed.

10.Počinje povezivati vrijeme koje pokazuje sat s dnevnim rasporedom.

11. Usvaja pojam lijevo-desno.

12.Broji od 10 na dalje.

13.Pamti dnevne aktivnosti i može ih prepričati.

14. Stvara pretpostavke.

15. Stvara se metamemorija.

16. Uočava uzročno-posljedičnu vezu u rješavanju problema.

Image

Dječji vrtić Vojnić

Adresa: Starčevićev trg 4, 47220 Vojnić

Telefon: 047/883-074

Službeni e-mail: djecji.vrtic.vojnic@ka.t-com.hr

E-mail odgojno-obrazovnih skupina: skupine.vojnic@gmail.com

Radno vrijeme

PON-PET (radnim danima): 06:30-15:30

  • Jutarnje dežurstvo: 06:30 – 07:00
  • Popodnevno dežurstvo: 15:00 – 15:30